KOMENTATOR EUROPA NIEMCY POLSKA DOLNY ŚLĄSK


Idź do treści

zakupy

Europa/Niemcy/Polska

Zakupowa gorączka w dobie kryzysu.
Kto kupuje w polskich sklepach w Zgorzelcu i dlaczego Polacy wybierają się na zakupy do Görlitz?

Sylwia Lasota


Izba Przemysłowo Handlowa z Görlitz przeprowadziła w okresie przedświątecznym interesujące badania pokazujące charakterystykę klienta w przygranicznym mieście Zgorzelec - Görlitz. ( Źródło: IHK Dresden / Befragung polnischer und deutscher Kunden vom 10. bis 12. November 2011 an Einzelhandelsstandorten in Görlitz und Zgorzelec)

Kim są klienci polskich i niemieckich sklepów, dlaczego przejeżdżają na zakupy do sąsiada?
Pytanie zadano 511 klientom trzech centrów handlowym w Görlitz: Marktkaufcenter, C&A Mode GmbH & Co. KG oraz Straßburg-Passage oraz 148 Niemcom, którzy wybrali się na zakupy do Centrum Handlowym Plaza i marketu Real w Zgorzelcu.

Polski klient to średnio 46 latek (wg. średniej wieku badanych), który przyjechał na zakupy do Görlitz pokonując ponad 25 km( 50% badanych), odległość ponad 200 km pokonało 7,5 % pytanych. Polski klient przyjeżdża na zakupy co tydzień, tak zadeklarowało 17% respondentów, od czasu do czasu wybiera się po sprawunki 44% pytanych, raz w miesiącu 34,2%, a po raz pierwszy na zakupach w Görlitz było zaledwie 4,3% badanych. Największą grupę polskich klientów stanowią mieszkańcy Zgorzelca (36% badanych), kolejna grupa to mieszkańcy Wrocławia ( 8%), Jeleniej Góry (6,8%), Lubania (5,9%) i Bolesławca (4,3%).
Niemiecki klient ma ok 56 latek, pokonuje również ok. 25 km aby zrobić zakupy w polskich sklepach (57,2 % pytanych), ale byli i tacy respondenci ( 11,7%), którzy zadali sobie trud pokonując ponad 200 km. 19,6% respondentów dokonuje zakupów po polskiej stronie raz w tygodniu, sprawunki minimum raz w miesiącu zadeklarowało 30,4%, natomiast od czasu do czasu pojawia się na zakupach aż 44,6% pytanych.
Jaki miesięczny budżet przeznaczają Polacy i Niemcy na zakupy po drugiej stronie „granicy”? Niemieccy respondenci zostawiają w zgorzeleckich centrach handlowych ok 500 Euro ( tak zadeklarowało 57,1 % pytanych), 1000 Euro wydaje 17,9 % pytanych, a ponad 2000 Euro 5,6% badanych. Polscy klienci zostawiają w Görlitz średnio 1000 zł/ 230 Euro – tak deklaruje 27,2 % pytanych, 500 zł wydaje ponad 17% klientów, najwięcej bo ok. 2000 zł/ 450 Euro – 11,5% respondentów.
Jakie produkty interesują Polaków a jakie Niemców, co kupują najczęściej. Polacy nastawiają się przede wszystkim na odzież (damską, męską i dziecięcą) – 24% pytanych, Kosmetyki kupuje 22,8%, artykuły spożywcze 18,7 % badanych, a najmniejszą popularnością cieszą się zegarki (2%). Niemcy wybierając się na zakupy do Zgorzelca wracają najczęściej z artykułami spożywczymi ( 37,6 %), kosmetyki i chemia gospodarcza interesuje 13,1% badanych, odzież (11,5%), a najniższym zainteresowanie wzbudzają artykuły sportowe (1,3%).

Strona główna | Europa/Niemcy/Polska | Dolny Slask/Saksonia | KomentatorTV | Rubryki | reklama i ogłoszenia | listy / kontakt | Archiwum | Mapa witryny


Podmenu:


Powrót do treści | Wróć do menu głównego